Ostatnimi miesiącami w JKB Group zaszły duże zmiany organizacyjne i jest to początek naszej ewolucji. Połączenie spółek, nowa struktura zespołów… JKB Group dojrzewa. Kładziemy mocny nacisk na strategię i rozwój. Dlatego na naszym pokładzie pojawiła się nowa postać, świeża krew, z kompetencjami, których w naszym zespole jeszcze nie było. Jak znalazła się w firmie i co zmieni w JKB opowie nam Joanna Ostafin – Head of Strategy & Growth.

Dzień dobry, czy jesteś jednym z naszych prezentów na 13 urodziny? Przybliż proszę, kim jesteś zawodowo i skąd pomysł, że to Ty jesteś tą osobą, która poukłada nam pracę w JKB. Opowiedz nam więcej o swoim doświadczeniu.

Od 14 lat działam w obszarze produktów, designu, badań, strategii i pracy z modelami biznesowymi. Pomagałam wielu firmom zarówno na etapie strategii, przy wprowadzaniu produktów na rynek, jak i później, pracując z produktami już istniejącymi. Przez ostatnie 7 lat prowadziłam swoją własną agencję strategiczno-badawczą. Współpracowałam m.in. z korporacjami, zwłaszcza w tematach tzw. laboratoriów innowacji i w tym właśnie się specjalizuję.

Z ekipą zarządzającą JKB poznaliśmy się w zeszłym roku, przy okazji projektu mebli dziecięcych. Wtedy dowiedziałam się jaką wizję ma zarząd JKB i że pokrywa się ona z obszarami moich zainteresowań, choćby z cyrkularnością. Kilka miesięcy później zaczęliśmy rozmawiać o tym, że JKB potrzebuje osoby, która pomoże wprowadzić na rynek ten nowy produkt. A ja ucieszyłam się, że będę mogła pomóc i wykorzystywać swoje doświadczenie.

Brzmi to jakby od początku było między Wami zrozumienie i dobra, twórcza energia. Opowiedz nam, jaką funkcję pełnisz i na czym polegają Twoje zadania.

Moje dwa główne cele to praca nad strategią i nad wzrostem. Jedno wynika z drugiego, bo żeby pracować nad wzrostem potrzebujemy solidnej strategii i to jest moje pierwsze zadanie. Skupienie na tematach strategicznych to także powrót i ponowne poukładanie fundamentów, czyli misji, wizji i wartości firmy. Na ich podstawie będziemy następnie pracować nad celami, z całym zespołem, będziemy ustalać co konkretnie potrzebujemy zrobić, by te cele i wizję osiągnąć.

Jak wspominasz moment, kiedy poznawałaś JKB? Ile czasu potrzebowałaś żeby wdrożyć się w strukturę?

Na samym początku miałam trochę łatwiej, bo, tak jak wspomniałam, znałam już nieco firmę, dzięki pracy nad projektem mebli dziecięcych. Doskonale wiedziałam, że długofalowym celem JKB jest dalsze pójście w kierunku cyrkularności. A zrównoważony biznes i właśnie cyrkularność to są tematy, którymi bliżej zajmuję się od dwóch lat, a interesuję się jeszcze dłużej. Staram się tymi ideami dzielić, a nawet mam aspiracje, by edukować w tych dziedzinach. Po licznych rozmowach z Łukaszem doskonale wiedziałam, że to też kierunek firmy i to właśnie de facto mnie „kupiło”.

Do zespołu dołączyłam na początku stycznia i najpierw cały miesiąc poznawałam wszystkie procesy i dział produkcji. Wiem już wiele, na pewno nie 100%, ale chyba nie ma takiej możliwości, bo w firmie obecnie bardzo wiele się dzieje i zmienia. We wdrożeniu pomógł mi zespół, wspierali mnie i wprowadzali. Poznawałam jakie są zespoły, ich wyzwania, co i dlaczego jest dla nich ważne i jak wygląda ich codzienna praca. To pozwoliło mi z lotu ptaka zobaczyć całą organizację. Zdecydowanie muszę przyznać, że to był jeden z najbardziej intensywnych miesięcy w moim życiu.

Przeczytaj czym jest cyrkularność w JKB

Czy Twoja praca jest kontraktowa, czyli zaplanowana na konkretny okres, czy zostaniesz już z nami na stałe?

Praca nad strategią nigdy się nie kończy, bo poza jej ustaleniem jest jeszcze jej wdrożenie, czyli taktyka działań. Nawet jeśli organizacja ma już wizję i cele strategiczne na 5, 10, 15 czy 30 lat to plan taktyczny układamy na najbliższe 1,5 roku maksymalnie. Nad taktyką działania trzeba regularnie czuwać, a strategię odświeżać co 3-5 lat, nie rzadziej.

Jak już ustalimy fundamenty, to będziemy pracowali nad wzrostem, czyli będziemy skupiać się na procesach i przygotować firmę do skalowania. Właśnie dlatego już teraz sprawdzamy inne podejście do struktury organizacyjnej. Testujemy to, co nam pomoże szybciej wzrastać.

Czyli sporo się już zadziało. Jakie są plany na następne miesiące, a może i lata?

Zespoły są już świetnie ułożone organizacyjnie i dostarczają bardzo wysoką jakość. Teraz chcemy zrobić zwrot w kierunku pracy nad markami. Przez najbliższe miesiące to bardzo ważne zadanie. Jeśli ktoś lubi się sprawdzać w pracy przy nowych produktach, przy tworzeniu zespołów, to myślę, że się idealnie u nas odnajdzie. Bo właśnie testujemy i chcemy się przekonać, jaki układ zespołów będzie działał najlepiej.

W dalszym okresie będziemy się skupiali nad rozwojem poszczególnych marek. Dlatego na późniejszych etapach będziemy potrzebowali tzw. product ownerów i product menagerów, i takich pracowników będziemy szukać. Będziemy też rozwijać te kompetencje wewnętrznie, bo mamy w zespole osoby, które są tym zainteresowane. Kolejnym wyzwaniem będzie praca nad tym, w jaki sposób zaaplikować strategię do poszczególnych marek, a także praca nad wzrostem, czyli skalowaniem marek. To jest nasza perspektywa na najbliższe 2-3 lata.

Wspominasz, co będzie się działo w biurze, ale czy dotyczy to osób, które pracują na magazynie i produkcji?

To jest moment, gdy angażujemy każdego chętnego. Mamy wewnętrzne spotkania podzespołów, jak np. zespołu FairyTrees i istotne jest, by uczestniczyło w nich jak najwięcej zainteresowanych. Podobnie z marką Lamo, docieramy również do pracowników, którzy pracują bezpośrednio z produktem. Zapraszamy i włączamy ich później do pracy nad strategią. Nieocenione jest wsparcie Radka Kloca, zarządzającego produkcją, który podpowiada nam, w jaki sposób najlepiej zaangażować pracowników, by wzięli udział w spotkaniach strategicznych, podczas których wspólnie dyskutujemy. W końcu tworzymy te produkty wszyscy razem.

Dobrze słyszeć, że głosy doświadczonych członków załogi są słyszalne. Bardzo dziękujemy za rozmowę, trzymamy kciuki, by zmiany szły gładko i owocnie.

Zobacz jak dzielimy się wiedzą w zespole podczas Śniadania Mistrzów

Wiesz, co możesz zyskać.
Przekonaliśmy Cię?

Napisz do nas i wyślij swoje CV!