- aktualności
Styczniowe targi IMM Cologne zgromadziły miłośników designu, ekspertów branży meblarskiej i wyposażenia wnętrz z całego świata, stając się areną dla najnowszych trendów, innowacji i wizji naszej wspólnej przyszłości. My również tam byliśmy. Oglądaliśmy najnowsze osiągnięcia w dziedzinie designu, ale to, co interesowało nas szczególnie to możliwości branży i jej rozwój w kierunku ekologii, cyrkularności oraz zrównoważonego rozwoju.
Cele designu? Łączenie społeczności
Tegoroczna edycja wydarzenia odbywała się pod hasłem „Connecting communities”. Targi IMM Cologne 2024 położyły nacisk na znaczenie, jakie niesie łączenie społeczności wokół wspólnych celów, takich jak dbałość o środowisko i promowanie używania ekologicznych materiałów z odzysku. Wizja przyszłości designu, która dominowała na targach, skłaniała do refleksji nad tym, jak branża meblarska może przyczynić się do ochrony naszej planety poprzez innowacyjne podejścia do produkcji i wykorzystania mebli.
Delegacja z JKB Group, w skład której weszli: Martyna Arent, Product Manager, Paulina Nowak, Product Development Manager, i Mateusz Wołos, Product Manager, udała się na targi z jasno określonymi celami: by czerpać inspiracje, poznać konkurencję oraz zorientować się w panujących trendach. IMM Cologne okazało się doskonałą okazją do zgłębienia tendencji w branży, które oscylowały wokół ekologii, cyrkularności i przyszłości designu meblowego.
Martyna, Paulina i Mateusz zaprosili w piątek cały zespół na spotkanie online, by zdać nam relację z wydarzenia. Co ich zafascynowało, jakie wyciągnęli wnioski i jakie pomysły zrodziły się w ich głowach? Oto ich perspektywa.
IMM Cologne 2024 – perspektywa Martyny
Martyna Arent, Product Manager w JKB Group, jest odpowiedzialna za rozwój naszego ambitnego projektu mebli dziecięcych tworzonych w duchu Circular Economy. Na targi pojechała, by przyjrzeć się działaniom konkurencji, ale też znaleźć ciekawe, innowacyjne rozwiązania, które mogłyby podnieść funkcjonalność naszych produktów na jeszcze wyższy poziom.
Skupiając się na szczegółach konstrukcyjnych i materiałowych, Martyna badała więc stelaże, mocowania oraz elementy dodatkowe prezentowanych mebli dziecięcych. Jej zainteresowanie koncentrowało się wokół modułowości mebli, ich cen oraz preferowanych kanałów dystrybucji – dealerów, sprzedaży stacjonarnej i sprzedaży online.
Jej uwagę przykuły dwie innowacje, które staną się przedmiotem dalszych badań w procesie rozwoju mebli dziecięcych w JKB Group. Pierwszą z nich jest zastosowanie wkładki silikonowej między łączeniami, mającej na celu eliminację trzeszczenia mebli – problemu, który może zakłócać spokój i komfort użytkowania. Drugą interesującą koncepcją jest integracja bezpiecznego oświetlenia w łóżkach dziecięcych, co może wprowadzać dodatkowy element funkcjonalności i bezpieczeństwa, a także – co szczególnie istotne – zapewnić maluchom spokojny sen w delikatnie oświetlonym pomieszczeniu.
Analizując prezentowane na targach meble dziecięce, Martyna zauważyła kilka kluczowych trendów. Dominowały projekty skierowane do rodzin wielodzietnych, z prostym, ponadczasowym designem. Zwróciła uwagę na przewagę sosny i tańszych materiałów, co może być odpowiedzią na poszukiwanie rozwiązań ekonomicznych przez rodziców. Jednakże zaskoczył ją nacisk na aspekt zabawy w projektach mebli, kosztem promowania wyciszenia i spokoju, zwłaszcza podczas snu. Martyna zauważyła również, że rynek oferuje stosunkowo mało rozwiązań dedykowanych dla bardzo małych dzieci.
IMM Cologne 2024 – perspektywa Mateusza
Mateusz Wołos, Brand Manager marki LAMO Manufaktur, znanej z produkcji unikatowych mebli z połączenia stali i litego drewna, wraca z targów IMM Cologne 2024 z głową pełną inspiracji i pomysłów na przyszłość. IMM Cologne, jako wiodące targi dla branży meblarskiej, stanowiło dla niego nie tylko okazję do obserwacji trendów, ale też do refleksji nad kierunkami rozwoju własnej marki.
Podczas targów, Mateusz zwrócił szczególną uwagę na dominujące lekkie kształty mebli, które stanowiły interesujące przełamanie ciężkości tradycyjnie kojarzonej z meblami z litego drewna i stali. To spostrzeżenie zainspirowało Mateusza do przemyślenia, jak LAMO Manufaktur mogłoby eksperymentować z podobnymi rozwiązaniami, aby dodać swoim produktom nowej dynamiki.
Co jeszcze zauważył Mateusz? Zdecydowaną przewagę stanowiły meble tapicerowane, a w meblach skrzyniowych dominował materiał drewnopochodny. Po kartonowe wypełnienie sięgali z kolei producenci wielkogabarytowych blatów. Ta dostrzegalna tendencja wiąże się z próbą zaoferowania konsumentom produktów atrakcyjnych cenowo. Mechaniczne elementy mebli podnoszące ich funkcjonalność miały z kolei na celu nadanie im nowych możliwości użytkowania.
To, co zapadło Mateuszowi w pamięci, to dwa zupełnie innowacyjne rozwiązania dla wyposażenia domowych wnętrz. Pierwszym z nich były umywalki zaproponowane przez polskiego producenta, wykonane całkowicie z drewna. Drugim – komody z zamontowanym nawilżaczem powietrza i podświetlaną parą wodną, imitującą płomień.
IMM Cologne 2024 – perspektywa Pauliny
Paulina Nowak, Product Development Manager w JKB Group, z zaciekawieniem uczestniczyła w prezentacjach i wykładach dotyczących CMF (kolor, materiał, finisz). Przywiozła nam garść inspiracji, rzucając światło na przyszłe trendy w designie, które mogą zrewolucjonizować branżę meblarską.
Nadal muzą dla wszelkich działań projektowych jest natura. Wśród prezentowanych rozwiązań oraz trendów dominowała paleta barw inspirowana kolorami naszej planety. Według ekspertów, dominować będą w tym roku barwy eteryczne, miękkie, nieuchwytne, pastelowe, degradacyjne, ze świetlistymi odcieniami. Potwierdzeniem tego trendu jest kolor roku 2024 ogłoszony przez Pantone w odcieniu „Peach Fuzz” – ciepłej, stonowanej brzoskwini. Silne nawiązanie do natury odbywało się nie tylko w sferze koloru. Wśród wykończeń dominowała struktura drewna czy kamienia, a wśród mebli tapicerowanych – niezwykle popularna od kilku już lat tkanina boucle.
Uwadze Pauliny nie umknęły pro-ekologiczne materiały, takie jak skóra z kaktusa, projekt z Meksyku, oferujący alternatywę dla tradycyjnej skóry. Materiał ten zachowuje podobne właściwości do naturalnej skóry, stanowiąc przy tym bardziej zrównoważony wybór. Ciekawym rozwiązaniem były też tkaniny na meble produkowane ze ścinek i odpadów, oferujące bardzo szerokie zastosowanie, a co najważniejsze – ogromną elastyczność oraz zadziwiającą trwałość. Producenci podkreślali swoje dążenie do wdrażania zrównoważonej produkcji i podkreślali znaczenie korzystania z usług lokalnych dostawców jako sposobu na zapewnienie odpowiedzialnego źródła pozyskiwania materiałów. Równie ważnym tematem poruszanym podczas targów był upcycling, czyli produkcja oparta na wykorzystaniu odpadów i niewykorzystanych resztek produkcyjnych do stworzenia kolejnych produktów.
Targi poruszyły również ważne pytania dotyczące przyszłości branży meblarskiej i sposobów, w jakie można poprawić nasze przyszłe życie. Od ultralekkich konstrukcji, przez wielofunkcyjność, aż po elastyczność – natura stała się inspiracją do poszukiwań nowych rozwiązań. Trendy w kierunku wzornictwa przemysłowego, przejrzystości, uczciwości, oszczędności i redukcji, a także rosnące znaczenie Home Office i przestrzeni zewnętrznych, wszystko to rysuje obraz przyszłości, w której autentyczność materiałów i ich recykling staną się kluczowe.
Podsumowanie: „Wystarczalność” jako przyszłość designu i konsumpcji
Targi IMM Cologne 2024 stały się platformą dla ważnych dyskusji na temat przyszłości designu i naszego wpływu na środowisko. Jednym z głosów, który wybrzmiał szczególnie mocno w kontekście tych rozmów, było stanowisko Gudy Herder, ekspertki od trendów i założycielki agencji trendów Eclectic Trends. Jej przesłanie skierowane do producentów, projektantów, ale przede wszystkim do konsumentów, rezonuje z głębokim przekonaniem o potrzebie zmiany sposobu, w jaki podchodzimy do produkcji i konsumpcji.
„Moje słowo na 2025 rok to ‚Wystarczalność’. Nie musimy produkować tak wiele, ale ponownie wykorzystywać to, co jest już dostępne.” – Gudy Herder
To stwierdzenie podkreśla rosnącą potrzebę zwrócenia uwagi na cyrkularność – nie jako przejściowy trend, ale jako konieczność. Era niekontrolowanego konsumpcjonizmu i nadprodukcji powoli odchodzi w przeszłość, ustępując miejsca bardziej świadomej i zrównoważonej postawie, która kładzie nacisk na ponowne wykorzystanie i zmienianie przeznaczenia mebli i przedmiotów.
Nadal jednak stoi przed nami wyzwanie: jak uczynić proces reużywania i zmiany przeznaczenia mebli bardziej dostępnym i atrakcyjnym zarówno dla producentów, jak i konsumentów. Odpowiedzialność spoczywa na obu stronach – producenci muszą oferować produkty zaprojektowane z myślą o długotrwałości i możliwości ponownego wykorzystania, podczas gdy konsumenci stają się coraz bardziej świadomi śladu, jaki pozostawiają, i domagają się bardziej zrównoważonych opcji. Dla branży meblarskiej oznacza to eksplorowanie nowych metod produkcji, które minimalizują odpady i maksymalizują użyteczność każdego przedmiotu. Dla konsumentów – to świadomy wybór produktów, które nie tylko pięknie się prezentują, ale są również wykonane z myślą o przyszłych pokoleniach.
Z tą myślą Cię zostawimy, zachęcając do rozwijania świadomości wokół zrównoważonej produkcji i zachęcając do tego, by każda konsumencka decyzja ją odzwierciedlała. Dla naszej przyszłości i przyszłości naszej planety. 🙂