Nie można mówić o sukcesach, jeśli nie ma się jasno określonych celów i wartości. Dlatego czasami warto zrobić krok wstecz, by przyjrzeć się własnym dążeniom i aspiracjom zanim ruszy się pełną parą do przodu. Tak właśnie stało się w JKB.

Pracując nad strategią, czyli odpowiedzią na pytanie, w jaki sposób chcemy dojść do naszych celów, musieliśmy najpierw te cele przeanalizować. A narzędziem, które nam w tym pomogło, była nasza misja i wizja, a raczej proces, który doprowadził nas do ich zdefiniowania. Zobacz, jak przebiegał.

Dlaczego misja i wizja są tak ważne?

Jak mówi Joanna Ostafin, Head of Strategy and Growth: Kiedy podchodzimy do tematu zaprojektowania strategii, musimy sobie odpowiedzieć na pytanie, dokąd dążymy i co chcemy osiągnąć. Jaka jest wizja dla całej organizacji i dlaczego chcemy osiągnąć to, co chcemy osiągnąć, czyli jaka jest misja.

Poznaj nasze DNA. Wizja i misja JKB Group

Wzięliśmy więc na tapet nasze dotychczasowe założenia i – jak się okazało – niekoniecznie przekładały się one na rzeczywistość, a część z elementów dotychczasowej misji oraz wizji firmy były dla pracowników niejasne.

Przede wszystkim doszliśmy do wniosku, że dotychczasowa misja JKB była raczej hybrydą między wizją a misją. Z jednej strony zawierała nasze aspiracje, a z drugiej miała inspirować całą organizację, ale to nie były dwie osobne definicje. Pracownicy nie byli też w stanie zrozumieć, jak tak zdefiniowana misja ma się przekładać na naszą rzeczywistość. Musieliśmy to zmienić – wspomina Joanna.

Tak zaczął się proces, który trwał trzy miesiące i którego efektem są całkowicie nowe definicje dla wizji oraz misji, a co najważniejsze – założenia te są jasne dla każdego pracownika i odzwierciedlają nasze fundamentalne wartości. Jak do tego doprowadziliśmy?

Dokąd zmierzamy i w jakim celu?

Za proces tworzenia wizji i misji w nowym brzemieniu odpowiedzialna była Joanna Ostafin, która dołączyła do naszego zespołu na początku roku i jako Head of Strategy and Growth wzięła na siebie sporą odpowiedzialność ukształtowania strategii dla naszej organizacji. Co do wizji oraz misji miała określony plan:

Nie wyobrażałam sobie, żeby proces ten odbywał się na szczycie organizacji, jak to niekiedy w dużych firmach bywa. Kiedy pięć osób zamyka się w jednym pomieszczeniu i w ciągu kilkugodzinnego spotkania wypracowuje finalne punkty. Przeciwnie, w JKB postanowiliśmy zaangażować wszystkich pracowników, którzy tylko mieli ochotę wziąć udział w tym procesie. Dać głos każdemu i przeprowadzić całkowicie jawny, transparentny cykl działań, który miał nas doprowadzić do celu, czyli zdefiniowania, dokąd dążymy jako organizacja, co chcemy osiągnąć i dlaczego.

A nie było to łatwe, przypomnijmy, że samo JKB działa w trzech różnych lokalizacjach, a do tego zatrudniamy pracowników z różnych miejsc w Polsce, umożliwiamy też pracę hybrydową. Zebranie wszystkich w jednym miejscu nie wchodziło w grę. Z pomocą przyszła wiedza i doświadczenie Joanny, która z dużą determinacją przygotowała narzędzia oraz różne formy angażowania zespołu tak, by udzielić głosu każdemu.

Przeczytaj również: Nowe rozdanie w JKB i świeża krew na pokładzie →

Poznaj nasze DNA. Wizja i misja JKB Group

Jak powstaje wizja i misja firmy krok po kroku?

Tak naprawdę pierwszym etapem i punktem wyjścia do prac nad elementami wizji i misji były moje notatki – opowiada Joanna. – Jeszcze w trakcie onboardingu miałam okazję rozmawiać z managerami różnego szczebla oraz członkami zarządu. Zadawałam wówczas pytania o dążenia, o cele, to, co każdy z nich chce osiągnąć. Posłużyło mi to jako wstępna diagnoza do wyznaczenia obszarów do zagospodarowania, ale też punkt wyjścia do zdefiniowania naszych głównych wartości. To był pierwszy krok, który pozwolił mi ułożyć dalszy plan działania.

Kolejny etap obejmował kilka równoległych aktywności i został zaprojektowany tak, by ułatwić w nim udział pracownikom zarówno z biura, jak i zakładów produkcyjnych. Pojawiła się więc forma aktywizująca w formie flipchartu z uwagami i komentarzami, towarzysząca spotkaniu podsumowującemu półrocze w JKB. Byli tu obecni wszyscy pracownicy firmy, więc zadałam im pytanie, dlaczego i jakie aspekty są dla nich ważne z prośbą, by podali przykłady konkretnych sytuacji, w których byli dumni z tego, że pracują w JKB – wspomina Joanna. – To ćwiczenie było zainspirowane procesem opracowanym przez Simona Sineka, pod nazwą Golden Circle, i zasila nam prace do dzisiaj, bo efekty wykorzystaliśmy nie tylko przy zdefiniowaniu misji oraz wizji, ale wracamy do nich również teraz, na etapie definiowania wartości firmy.

Dla chętnych Joanna przygotowała także cykl warsztatów, proponując kilka terminów tak, by każdy mógł się godzinowo do nich dopasować. Wszyscy mogli też korzystać z otwartych tablic na platformie Miro, gdzie regularnie pojawiały się efekty prac nad wizją oraz misją – tak, by każdy pracownik mógł je śledzić i podzielić się swoim komentarzem i przemyśleniami.

Poznaj nasze DNA. Wizja i misja JKB Group

Przyjęliśmy taką formę pętli, gdzie najpierw prosiliśmy o uwagi dla istniejących definicji, później dyskutowaliśmy nad nimi i szukaliśmy nowych, a następnie nasze przemyślenia udostępnialiśmy do ponownej oceny. Przeprowadziliśmy kilka takich cykli, zanim dotarliśmy do ostatecznego kształtu naszej wizji i misji.

Ten transparentny proces i ścisła współpraca z całym zespołem na każdym etapie sprawiły, że nasze dążenia nie są jedynie sloganami, które powstały w zamkniętym pomieszczeniu. To autentyczne wartości, w które wierzymy wszyscy i które towarzą DNA naszej firmy.

Przeczytaj również: Innowacje w warsztacie produkcyjnym LAMO. Poznaj nasze inwestycje, plany i aspiracje →

Poznaj nasze DNA. Wizja i misja JKB Group

Misja i wizja JKB

Jak zatem brzmią elementy, stanowiące nasz fundament?

Naszą wizją jest zostanie globalnym liderem w tworzeniu wnętrz opartych na zrównoważonym rozwoju, by inspirować innych do zachowania naszej planety ciągle zielonej i błękitnej.

A misja?

Chcemy inspirować pokolenia do odwagi w zmienianiu swojego świata.

Jak?

Tworząc przestrzeń, która wspiera w budowaniu lepszego jutra każdego dnia.

Co robiąc?

Tworząc wnętrza, które trwają.

Poznaj nasze DNA. Wizja i misja JKB Group

Co dalej?

Joanna podkreśla, jak ważna jest transparentność w całym procesie. Dostrzegła, że dzięki zaangażowaniu zespołu, pracownicy zaczęli wdrażać założenia w swojej codziennej pracy jeszcze przed ich całkowitym zdefiniowaniem. Dla mnie to jest dowód na to, że taki transparentny sposób działania potrafi przyspieszyć, dopalić biznes na dużo wcześniejszym etapie – mówi.

Opracowanie wizji i misji to dopiero początek naszej podróży. Jeśli chcesz do niej dołączyć, wspierając nas w osiąganiu naszych celów, sprawdź nasze aktualne rekrutacje i daj nam się poznać →. W JKB Group czeka na Ciebie miejsce, gdzie Twoje marzenia, pasje i zaangażowanie mogą naprawdę zrobić różnicę.

Wiesz, co możesz zyskać.
Przekonaliśmy Cię?

Napisz do nas i wyślij swoje CV!